Horecaondernemer Patriek Doelen over Ontdek de e-car
"Rijden op stille wegen met een stille wagen, het leek alsof ik vloog."
Eind maart reserveerde Patriek Doelen van het Maastrichtse restaurant Mes Amis een probeerervaring met een e-car van Zuid-Limburg Bereikbaar. Nederland was op dat moment nèt op slot vanwege het coronavirus. Patriek: “De auto heb ik perfect kunnen inzetten voor onze de afhaal- en bezorgservice van onze maaltijden.”
Zijn geplande trips naar Zuid-Holland en Duitsland vielen daardoor in het water. “Maar achteraf gezien had ik het niet beter kunnen treffen”, aldus Patriek. “Ten eerste was het prettig omdat we met het restaurant net van start gingen met een afhaal- en bezorgservice van onze maaltijden. Daar heb ik de auto perfect voor kunnen inzetten. Ten tweede was het extreem rustig op de weg. Het was voor mij een genot om met de elektrische auto door de lege straten te rijden.”
Geen geluid en 1 pedaal
“Ik vond het erg prettig rijden in de Nissan Leaf, er ging een wereld voor mij open. Vanaf het moment dat ik in de auto stapte, was ik eigenlijk al verkocht. Hij rijdt heel stil, dat ben ik niet gewend. Daarbij was het ook nog eens heel stil op straat; het leek wel alsof ik over de weg vloog.”
E-pedal: versnellen en afremmen met één pedaal
“De auto heeft twee verschillende opties om te rijden; één optie is om, zoals je gewend bent, ‘gas’ te geven en te remmen met de twee pedalen. De tweede optie is het zogenaamde ‘e-Pedal’ waarmee je met één pedaal kunt versnellen en afremmen. Vooral die laatste optie vond ik super. Ik ben zelf een echte Nissan-rijder (op benzine). Maar het elektrisch rijden is totaal anders, zeker met die ene pedaal. Het accelereren gaat heel snel. Je rijdt in no time 50 km per uur. Het grootste verschil voor mij is het geluid. Je hoort niet de hele tijd het gebrom van de motor.”
Na vijf keer gewend aan het laden
“Het opladen van de Nissan Leaf ging mij goed af. Na vijf keer laden, was ik eraan gewend. Ik laadde de auto overdag op als ik aan het werk was in het restaurant. ’s Avonds was hij dan opgeladen als ik ging bezorgen. In de buurt bij het restaurant, in de Tongersestraat is een laadpaal. Ook bij mijn thuisadres is er eentje om de hoek. Een tweeweekse probeerervaring is erg fijn ten opzichte van een enkel proefritje in de buurt van de dealer. Je hebt zo voldoende tijd om uit proberen wat voor jezelf de handigste manier is om de auto op te laden.
800 kilometer gereden
Mijn geplande trips moest ik afzeggen, maar uiteindelijk heb ik met het bezorgen van onze gerechten toch zo’n 200 km per dag gereden en in totaal ongeveer 800 kilometer. In de toekomst zou ik zelf absoluut kiezen voor een elektrische auto, al zou ik idealiter wel een huis met zonnepanelen en een thuislaadpaal willen hebben. Het voordeel van eigen zonnepanelen is dat de stroom – na de gedane investering – goedkoper is en je dus tegen lagere kosten kunt laden!