Marcel Bonten over de #30dageninhetzadel challenge / de speed pedelec
"Nu al zo’n 8.000 km gereden en het blijft ontzettend leuk!!"
“Mooi initiatief! Zeer zeker de moeite waard! Niet voor mij, want ik heb vorig jaar mijn tweede auto verkocht en ga nu met een speed pedelec naar mijn werk.” Deze enthousiaste reactie ontvingen we van Marcel tijdens de deelnemersoproep voor #30dageninhetzadel challenge. Vanwege gezondheidsproblemen werd het voor Marcel belangrijk om meer te bewegen. Hij maakte de stap om met de fiets naar het werk te gaan. Eerst met een e-bike en nu met de speed pedelec van Maastricht naar Elsloo.
De overstap
Marcel: “Nadat ik een bypass-operatie had ondergaan werd bewegen en letten op mijn gezondheid voor mij een belangrijk punt. Met de fiets naar het werk gaan is voor mij een goed alternatief voor de sportschool. Het is gratis en ik geniet van de mooie omgeving. Zo kan ik echt met volle teugen ervan genieten als er een ree in de wei staat of eekhoorntjes over de weg rennen. Het weer is bijna nooit een reden om niet te gaan fietsen. Alleen als er bijvoorbeeld een dik pak sneeuw ligt.”
Waarom een speed pedelec?
“Tijdwinst is de belangrijkste reden. Op een gewone e-bike kostte de reis het mij ruim 40 minuten. Daarmee moest ik rekening houden in mijn planning. Nu ben ik in 20 minuten op mijn werk, vaak net zo snel als mijn collega’s die met de auto komen,” vertelt hij. “Zeker nu ik de snelle fietsroute de doorfietsroute Sittard-Maastricht (voorheen genoemd: F2, snelle fietsroute) kan gebruiken, kan ik bijna overal doorfietsen. Je moet wel alert blijven. Je fietst op hoge snelheid. Andere weggebruikers verwachten niet dat een fietser een snelheid heeft van 35-45 kilometer per uur. Ik rij dan ook heel oplettend en ben me bewust van mijn omgeving.”
Tweede auto verkocht
Marcel vervolgt: “Onze tweede auto werd alleen nog in het weekend gebruikt om de boodschappen te halen. We besloten hem te verkopen. De opbrengst heb ik geïnvesteerd in een nieuwe speed pedelec. Goedkoop zijn ze niet, maar het is de investering zeker waard. Ik heb gekozen voor een Stromer ST3 Pinion met ABS, de Tesla onder de speed pedelecs: degelijk, mooi en voorzien van de nieuwste snufjes/technieken. Gaat er iets stuk of het is tijd voor een onderhoudsbeurt, dan bel ik de dealer en wordt de pedelec opgehaald. Tijdens dit onderhoud krijg ik van de dealer zolang een gelijkwaardige leenfiets (gratis!). Dat noem ik nog eens service. Pechhulp onderweg zit bij de verzekering.”
Wennen
“Nog lang niet alle weggebruikers zijn bekend met de regels die gelden voor de speed pedelec,” vertelt Marcel. “Zo mag ik op sommige stukken niet op het fietspad, want de speed pedelec is voor de wegenverkeerswet een bromfiets en heeft daarom ook een gele kentekenplaat, dit verwacht men niet en geeft soms onverwachte situaties. Je ziet aan de voorzijde niet direct het verschil tussen een speed pedelec en een gewone fiets of e-bike. Het gebruik van de speed pedelec zou meer bekendheid moeten krijgen, zodat andere weggebruikers weten dat ik op de juiste plek fiets en wat ze kunnen verwachten. Gelukkig vertrek ik al rond 7 uur ’s ochtends, dan is het nog niet zo druk op de weg of fietspad.”
Niet zonder risico
Dat fietsen niet zonder risico is, heeft Marcel helaas ook ervaren. Momenteel is hij herstellende van een fietsongeval. “Gelukkig heeft mijn helm de grootste klap opgevangen, zonder was het anders afgelopen. Het gebruik van een gecertificeerde helm op een speed pedelec is daarom niet voor niets verplicht!
Stoppen met fietsen?
“Nee, het ongeluk is zeker geen reden om niet meer op de fiets te stappen. Met ruim 8.000 km op de teller weet je dat er altijd een keer iets kan gebeuren. Wel ben ik nu extra alert en oplettend onderweg.”



Zorg voor een goede voorbereiding voordat je met je fiets daadwerkelijk de weg op gaat. Wil je meer weten over veilig fietsen in de herfst? Lees dan onze artikelen over de fietscheck, Fiets Veilig Acties, de fietshelm en nog veel meer.