Held van de dag
"Ik heb inmiddels in 2,5 jaar tijd zo'n 17.000 km met mijn solarbakfiets afgelegd"
Vertel ons meer over je heldendaad
Laat ik mij even voorstellen: ik ben Noël Wilmes, 53 jaar, woonachtig in de wijk Heugem en eigenaar/ondernemer van HairVisit, mobiele kapper. Ik ben met behulp van het Maastricht-Bereikbaar-project voor ondernemers in aanmerking gebracht voor een gesubsidieerde aankoop van een elektrisch ondersteunde bakfiets. De keuze van type fiets was vrij en dat gaf de onderzoekers (Universiteit Amsterdam, die een uitgebreid onderzoek naar urban mobility op had gezet) de mogelijkheid om verschillende ervaringen te vergelijken.
Een creatieve kapper
Ik koos zelfs voor een cargo-bike die feitelijk niet echt bedoeld was als cargo-bike, maar als bakfiets voor kindervervoer. Ik vond die fiets qua materiaalkeuze en esthetiek goed bij mij passen en de stuurinrichting was behoorlijk afwijkend van wat de gangbare bakfietsen hebben. Nadeel van deze fiets was dat er geen afsluitbaar deksel was.
Een creatieve ondernemer als ik laat zich daar niet door ontmoedigen en ik besloot een deksel uit polyester te maken. Helemaal op maat van deze fiets ben ik gaan creëren en tijdens dit proces kwam het idee in me op dat er mogelijk op het deksel plek was voor een zonnepaneel, waarmee ik de energie die ik nodig had zélf kon opwekken. Ik ben veel over die techniek gaan lezen en kwam tot de conclusie dat er minimaal twee panelen nodig zouden zijn om voldoende energie te kunnen opwekken die ik nodig had.
Meerdere zonnepanelen
Ik wilde alleen niet dat dit ten koste ging van het design van de fiets met gestroomlijnd deksel. Zo bedacht ik een uitschuifbare la waarin het tweede paneel opgeborgen kon worden tijdens de rit en welke ik in parkeerstand kon uitschuiven. Het resultaat is erg leuk geworden, er is behoorlijk wat aandacht in de media voor mijn fiets (dat zal u vast niet ontgaan zijn) en veel mensen spreken me op straat erop aan. Er zijn ook heel wat mensen die zich afvragen of dit zo te koop is en dit als reëele vervanging zien voor hun boodschappenauto. De energie die ik heb opgewekt heeft me de hele zomer 2018 volledig vrij van het net gemaakt. Ik reed circa 2700km zónder één keer de stekker in het stopcontact te hoeven steken.
Oplossing in de winter
In de winter is de opbrengst behoorlijk minder (minder dan 5%). Ik ben gaan nadenken over een nieuwe versie met aan iedere kant een uitschuifbaar paneel om daarmee de capaciteit te vergroten. Daarnaast is er verbetering te halen uit een lichtere versie van het materiaal waarmee het deksel vervaardigd is. Ook komt in de nieuwe versie een tweede schuiflade (dus derde zonnepaneel). Daar ben ik nu mee in een afrondende fase. Verder heb ik een elektrotechnicus gevraagd om me te helpen met het slimmer en energie-efficiëter maken van de wijze van opslag en overbrenging. Dat is ons gelukt. In de tussentijd heb ik op 2,5 jaar tijd zo’n dikke 17.000 km per bakfiets afgelegd.
Niet alleen CO2 reductie en kosten bespaard
Daarmee dus behoorlijk wat CO2 bespaard én kosten van een auto.... Maar dat zijn niet de enige zaken die positief zijn; mijn lichamelijke én geestelijke gezondheid varen er wel bij. Ik voel me lichamelijk fitter en geestelijk ervaar ik duidelijk minder stress dan wanneer ik met een auto aan het verkeer deelneem. En in de binnenstad bespaar je met de bakfiets ook nog eens tijd.