27 augustus 2019
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
kijk ook eens op:
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Rob Wagenvoord rijdt zelf niet zo heel vaak en wanneer hij rijdt probeert hij dat zuinig te doen. Hij nam in juli deel aan de cursus het nieuwe rijden. “Ik was nieuwsgierig wat het nieuwe rijden nu precies inhoudt. Daarom heb ik me opgegeven. En om goedkoper te kunnen rijden.”
“Het nieuwe rijden is een kwestie van wennen. Je moet eraan denken dat je minder hard afremt om daarna minder hard te hoeven optrekken. Bochten neem je sneller, in een hogere versnelling. Dat gaat in tegen wat ik vroeger met rijles geleerd heb en al die jaren heb gedaan. Ik heb geleerd dat ik bochten en rotondes in de tweede versnelling moet nemen, maar dat mag nu in de derde versnelling.”
Rob kon zijn brandstofverbruik verminderen door voor een stoplicht vroeger snelheid terug te nemen. “In Maastricht lijkt het wel alsof de stoplichten maar 3 seconden op groen staan. Als je ziet dat er een stoplicht op groen staat wanneer je komt aanrijden, geef je nog snel een stukje gas bij om het stoplicht te halen. 9 van de 10 keer springt het dan toch op rood en moet je in de ankers.” Rob heeft hier wel een oplossing voor. “Het lijkt me handig als je vanaf een afstand zou kunnen zien hoelang het stoplicht nog op groen staat of hoelang het nog rood blijft. Dan hoef je niet onnodig af te remmen of veel gas bij te geven.”
Dat hard remmen en snel optrekken slecht is voor de CO2-uitstoot wist Rob wel. “Het is een kwestie van wennen en erbij nadenken dat je niet snel nog even door het groene stoplicht gaat of nog even snel voorrang op de rotonde neemt. Als de nieuwe generatie chauffeurs aangeleerd krijgt om bochten in de derde versnelling te nemen, hoeven zij daar al niet aan te wennen. En nemen wij het uiteindelijk allemaal ook over.”