Ga direct naar het artikel
3 november 2020

Serv Slijpen over elektrisch rijden

"Een elektrische auto is de toekomst. Modern, nieuw en de rijbeleving is echt geweldig!"

Serv Slijpen had al langer serieuze plannen om over te gaan op elektrisch rijden. Via zijn werkgever Servatius reed hij regelmatig in de elektrische bedrijfswagens. “Na elke rit met een elektrische auto voelt het alsof ik weer tien jaar terug in de tijd ga als ik weer in mijn brandstofwagen stap. Een elektrische auto is de toekomst. Modern, nieuw en de rijbeleving is echt geweldig!”

De auto die hij op het oog had - een BMWi3 - probeerde hij een paar keer via de autodealer. Serv kocht in juni uiteindelijk een tweedehands variant van zijn geliefde model: “Ik vond een tweedehands model met alles erop en eraan, met niet te veel kilometers op de teller, pas een paar maanden oud en met een interessante prijs.”

Rijbeleving

“De auto rijdt echt super fijn. Je drukt op het gaspedaal en weg ben je. Hij is flexibel, heeft een groot dynamisch vermogen, is makkelijk wendbaar in de stad en maakt daarbij nauwelijks geluid! Als je een brandstofwagen met hetzelfde vermogen op zijn staart trapt dan maakt hij best wel veel herrie. Nu zoef ik zo geruisloos overal doorheen. Ik rij meestal nog zonder de radio aan om te genieten van mijn stille ritje over de weg.” Ook anderen, vooral jongeren, probeert Serv enthousiast te maken voor elektrisch rijden: “Ik laat ze zelf achter het stuur zitten om het ook te voelen. Het is voor velen een nieuwe wereld. Je moet zelf achter het stuur gezeten hebben om het ook te ervaren.”

Duurzame e-car

Serv is beleidsmedewerker duurzaamheid bij Servatius: “Waar je dagelijks mee bezig bent, raak je mee besmet. De BMWi3 is als elektrische auto duurzaam gebouwd. Aan alles is gedacht. De hele auto is gemaakt van lichtgewicht carbon, voor de afwerking binnen wordt hout van eucalyptus bomen en bamboe gebruikt en het stof van de bekleding is gemaakt van gerecycled petflessen. Eucalyptus bomen groeien sneller en voor de behandeling van dit hout zijn minder bewerkingen nodig. Ook bamboe is een snelgroeiende plant waardoor nieuwe aanplant snel weer voor voldoende CO2 zorgt. De fabriek waar de elektrische wagens van BMW worden gemaakt, draait volledig op groene stroom.”

€ 2.000 per jaar besparen

De elektrische auto gebruikt Serv voor zijn woon-werkverkeer tussen Landgraaf en Maastricht. “In een normaal jaar rij ik zo’n 20.000 kilometer per jaar. Een elektrische auto is veel goedkoper in het onderhoud. Ik heb dus veel minder onderhoudskosten, geen wegenbelasting en de benzine betaal ik ook niet meer. Ik betaal alleen de stroom die ik deels haal uit de zonnepanelen thuis op mijn dak. Uiteindelijk bespaar ik zo’n € 2.000 per jaar.”

Van zero-emissie naar zero-waste

Een nog duurzamere manier van rijden weet Serv ook wel: “Het enige vergankelijke in een elektrische auto is de accu. Als de accu van de fabrikant blijft, kan deze hem, nadat hij niet meer voldoende energie oplevert voor de auto, terugnemen. De accu kan daarna bijvoorbeeld in een woning ingezet worden voor het opslaan van energie van zonnepanelen. Fabrikanten van elektrische auto’s moeten meer gaan denken in ‘hoe bouw ik een auto die ik later weer volledig kan ontmantelen om te hergebruiken’. Zo maken we de stap van zero-emissie naar zero-waste. En maken we de cirkel van recyclen mooi rond.”

Wat zegt de wetenschap over elektrisch rijden?

Benieuwd hoe duurzaam een elektrische auto is? Bekijk het filmpje van onderzoeker Auke Hoekstra van de Technische Universiteit in Eindhoven. Hij rekende uit hoeveel een elektrische auto en een dieselauto nu echt uitstoten.

Zelf ervaren hoe een elektrische auto rijdt?

Een week uitproberen en ervaren of elektrische rijden ook iets voor jou is? Kijk voor meer informatie op www.ontdek-de-ecar.nl. Geïnteresseerd in elektrisch rijden, maar twijfel je nog? Bekijk ook het artikel: Elektrisch rijden; zou je dat wel doen met de voordelen op een rij.