Vincent Spons van Imbali Scooterverhuur uit Mechelen
"Goed voorbereid op weg en zuinig scooteren"
Samen met 5 andere ondernemers doet ook Imbali Scooterverhuur uit Mechelen mee aan ‘Scooter vriendelijk’. Eigenaar Vincent Spons vraagt zijn scooterhuurders om nog meer te genieten van hun tocht door mee te doen met Team Heuvelland en zo óók rekening te houden met andere weggebruikers en mensen die langs de weg genieten van de vele terrassen, groene omgeving en eigen tuinen. Vincent zet in op optimaliseren van zijn scooters en besteedt veel aandacht aan een goede uitleg voor de start.
De huidige ondernemer was ooit werkzaam in de bankwereld en is sinds 2016 eigenaar van ViniQ Events. Corona was een zware tijd voor het evenementenbureau dat maatwerk levert in het organiseren en begeleiden van events voor particulieren en het bedrijfsleven in Zuid-Limburg. Voor meer variatie in de dienstverlening heeft hij in 2021 Imbali Scooterverhuur overgenomen. Imbali is overigens Zuid-Afrikaans voor bloem. De vorige eigenaar bewaarde zeer mooi herinneringen aan Zuid-Afrika. En het maken van mooie herinneringen gunde hij ook zijn klanten.
Vincent over verantwoord en duurzaam ondernemen: “We hebben 40 scooters. Die hebben we allemaal geoptimaliseerd. Alle scooters zijn uitgerust met een Euro 5 motor en rijden zeer zuinig 1 op 30 tot 40 kilometer. Kwaliteit en service zijn belangrijk. Wij besteden veel aandacht aan het goed informeren van onze scooterhuurder. Bij een kop koffie krijgen ze de eerste uitleg. Dan gaan we een proefrondje maken zodat onze gasten met een goed gevoel op pad kunnen gaan. Valt zo’n proefrondje tegen, dan kan het echt voorkomen dat we onze gast afraden op te stappen en we de huur teruggeven. Veiligheid staat voorop.”
Scooterhuurders krijgen ook een folder met routes. Via een QR-code kunnen ze drie routes downloaden; een richting Valkenburg, een richting Drielandenpunt en een richting Eijsden. Vincent doet een oproep aan Team Heuvelland: “Waarom publiceren alle scooterverhuurbedrijven niet gezamenlijk routes voor scooters? Dan kunnen we zo ook iets doen aan spreiding in het hoogseizoen en op drukke tijdstippen.”
En over een paar jaar? Hoe scooteren we dan? “Ik volg de ontwikkelingen van elektrisch rijden. Onze klanten moeten op een dag 70 km kunnen afleggen. Mogelijkheden voor snel laden. Voldoende stroompunten. Piekbelasting op sommige momenten van de dag.
We moeten goed nadenken waar we nu daadwerkelijk in gaan investeren. Bijvoorbeeld een verantwoorde productie van de benodigde accu’s. Nog steeds wordt het benodigde kobalt ook gewonnen door kinderarbeid. En we moeten nadenken over het afval. Hoe gaan we om met gebruikte accu’s? Waar willen we daadwerkelijk in gaan investeren? Verduurzamen en tegelijkertijd extra afval creëren. Is dat wel wat we willen? De overheid ziet graag dat er in 2027 geen scooters meer op fossiele brandstof rijden. In Duitsland, België en Frankrijk doen ze ervaring op met scooters die rijden op waterstof. Ik ben benieuwd wat gaandeweg de beste en de meest verantwoorde keuzes zullen zijn. Voor nu rijden onze scooters in ieder geval al heel zuinig.”

