Ga direct naar het artikel
13 juli 2020

Wethouder Ton Raven, gemeente Sittard-Geleen, over de elektrische fiets

"In het heuvelland is zo’n motor op de fiets wel welkom!"

Op 1 juli stonden onze e-bikes en speedbikes klaar op de Markt in Geleen. Wethouder Ton Raven kwam tijdens de uitreiking luisteren naar de mensen die ze gaan proberen. Hij was onder de indruk van de ambities. “Vaker op de fiets, langere afstanden en de auto laten staan. De elektrische ondersteuning kan mensen bijna letterlijk dat duwtje in de rug geven dat ze nodig hebben om voor de fiets te kiezen. En juist nu, in coronatijd, blijkt dat een heel bewuste keuze.” 

Gemak dient de mens

“Mensen zijn zo gewend aan het gemak van de auto,” zegt Raven. “Ik ook. En daarom is het goed om mensen op een makkelijke manier kennis te laten maken met de e-bike. We vinden het belangrijk dat mensen vaker fietsen en dat ook ouderen blijven fietsen. Hier in het heuvelland helpt de e-bike daarbij.”

Lekker er op uit

“We hebben tijdens de strengste coronamaatregelen veel noodgedwongen thuis gezeten. Veel mensen genieten er nu extra van er weer op uit te trekken. Fit zijn kan je veel brengen. Op de fiets ben je in beweging, je bent lekker buiten en houdt makkelijk afstand tot anderen. Dat laatste blijft echt nog langere tijd aan de orde.”  

Duurzaam reizen

“Als gemeente proberen we onze medewerkers duurzaam te laten reizen. Bij onze kantoren hebben we elektrische auto’s om tussen de verschillende gemeentelijke locaties te bewegen. Maar je kunt natuurlijk ook op de fiets.  Als gemeente stimuleren we het fietsgebruik van onze medewerkers ook. Zo kunnen zij via een fietsplanregeling op een aantrekkelijk wijze nieuwe fietsen, accessoires of onderhoudsproducten kopen. En voor de mensen die bijvoorbeeld met het openbaar vervoer naar het werk komen, zijn er leenfietsen beschikbaar om onder werktijd andere gemeentelijke locaties te bezoeken of om werkbezoeken in de stad af te leggen.”

Samen de ruimte delen

“We proberen het fietsen zo aantrekkelijk mogelijk te maken in de stad.  Door fietspaden te verbreden waar het kan of voorrang te geven aan de fietser. Dat kan niet overal, het is altijd zoeken naar een optimale indeling. Want je moet ook kijken naar veiligheid. Zo maak ik me wel eens zorgen over hoe hard een e-bike gaat vanwege de verschillende snelheden op het fietspad. En natuurlijk omdat een val dan extra hard aankomt.” 

Ambities

“Ik zou het goed vinden als gemeenten samen op zouden trekken. Of nog duidelijkere richtlijnen van het CROW krijgen. Het zou goed werken als alle Nederlandse steden een doorgaand fietspad met gelijke kleur zouden aanleggen bijvoorbeeld. Al geef ik meteen toe dat zo’n fietspad met een kleurtje wel meer onderhoud vergt. Dat zijn dus van die overwegingen die in meer gemeenten leven. Samen kunnen we meer bereiken om de fietser de ruimte te geven. Want, als je de ambities hoort van de mensen die de e-bike nu ontdekken, is ze die ruimte wel gegund!”