Veilig en zichtbaar in het verkeer
Ga veilig met je fiets op pad
Fiets zichtbaar met je fietsverlichting AAN
Fietsen is een leuke en gezonde manier om je te verplaatsen. Maar als je in het donker of in de schemering fietst, is het belangrijk om je fietsverlichting aan te zetten.
Er zijn een aantal redenen waarom fietsen zonder licht zo gevaarlijk is. Ten eerste ben je voor andere weggebruikers slechter te zien. Vooral automobilistenzien jou onder licht vaak pas op het laatste moment. Hierdoor kunnen ze niet meer op tijd reageren en kan er een ongeluk gebeuren. Ten tweede kun je zelf ook minder goedobstakels zien. Dit komt omdat je ogen zich niet goed kunnen aanpassen aan het donker. Hierdoor is de kans dat je een stoeprand, een andere fietser of een auto over het hoofd ziet veel groter.
Als fietser moet je in het donker (en overdag bij slecht zicht) een voorlicht en achterlicht aan hebben. Je mag hiervoor ook losse lampjes gebruiken. Ook moet de fiets reflectoren hebben op de achterkant, trappers en wielen (velgen) of banden. De bekeuring voor fietsen zonder licht bedraagt € 60,00. Die boete wil je toch ook voorkomen?
De wettelijke regels voor fietsverlichting in het kort:
- Wit of geel licht voor, rood licht achter.
- De lampjes moeten recht vooruit of recht achteruit schijnen.
- De verlichting mag andere weggebruikers niet verblinden.
- De lampjes moeten goed zichtbaar zijn, er mag dus niets voor of overheen hangen.
- De lampjes mogen niet knipperen.
- Heeft je fiets twee voorwielen? Dan moeten aan de voorkant twee witte of gele lichten gevoerd worden op gelijke afstand vanuit het midden van de fiets.
- Gebruik je losse lampjes? Dan mag je ze in plaats van op je fiets ook vastmaken aan je kleding of op je tas. Dit mag alleen op het bovenlichaam. Het bevestigen van lampjes op je hoofd, armen of benen is dus niet toegestaan.
(Bron: Veilig Verkeer Nederland)
Je fietslampje is kapot of je bent het thuis vergeten en de fietsenwinkels zijn al dicht? Binnenkort staan er bij verschillende onderwijsinstellingen en sportlocaties in Limburg #posifiets fietslampjesautomaten. In deze automaten kun je gemakkelijk voor €1,- een fietslampje kopen.
De fietslampjes zijn van goede kwaliteit en voldoen aan alle wettelijke eisen. Om een fietslampje te kopen, voer je gewoon je bankpas in in de automaat en kies je de lamp die je wilt kopen. Zo hoef je nooit meer onverlicht naar huis te fietsen. Limburg gaat AAN in het donker!
Je vindt de #posifiets-lampjesautomaten op de volgende locaties:
Ga mee met je tijd en draag een fietshelm
Vroeger kon je het je niet voorstellen: op de ski’s of op de fiets stappen met een helm op. Waarom zou je? Was dit niet overdreven en enkel bedoeld voor stunters? Nee, hoor. Een helm dragen is absoluut geen overbodige luxe. Zelfs de meest oplettende fietser moet soms plotseling stoppen, al is het maar vanwege een fout van een ander. Je ziet steeds meer mensen op de weg die er een dragen.
Tips voor aanschaf van een fietshelm
Waar moet je nou op letten bij het kiezen van een geschikte fietshelm? Hier vind je 4 tips waarmee je straks zonder problemen je hoofddeksel kiest en veilig de weg op kunt.
Veel succes bij het uitzoeken van je helm en vergeet niet: een helm dragen is júist goed en helemaal van nu. Je rolt nog nét wat geruster die Limburgse heuvels af… terwijl je alvast bedenkt welke afslag je neemt.
Oké oké, soms is het wel heel verleidelijk om een koopje op de kop te tikken online of bij een groothandel. Toch kan de expertise van jouw lokale fietsenmaker daar niet tegenop. Hij of zij ziet wanneer je helm goed zit en of je er een kiest die past bij jouw fietsgedrag.
Er is misschien minder keuze dan bij de groothandel of online, maar de fietsverkoper breidt zijn assortiment snel voor je uit. Een bestelling is zo gedaan. Dat is ook handig voor degenen met een iets kleiner of groter hoofd dan gemiddeld. Binnen een mum van tijd heb jij een helm op maat.
Je betaalt misschien geen bodemprijs, maar hebt wel een goed zittende helm. Let op: de duurste helm is niet meteen de beste helm. Vraag jouw fietsenmaker naar de normen en eisen voor een helm en baseer daarop jouw keuze. De normen van een kinderfietshelmpje zijn anders dan die voor volwassen fietshelmen. Ook daar kan jouw fietsspecialist je vast meer over vertellen.
Ga je door de bossen met je fiets of trap je je pedalen rustig richting je vrienden aan de andere kant van de stad? Dat maakt natuurlijk wel uit. Elke manier van fietsen vereist weer een ander type helm. Lees verder in het artikel van de Fietsersbond over dit onderwerp.
Zorg ervoor dat je op de juiste manier (je hoofd) meet. Op de website van de ANWB vind je diverse handigheden op dit vlak, zoals: “Meet de omtrek van je hoofd rondom, tot net boven je oren en op ongeveer 2,5 cm (bij kinderen is dit 2 cm) boven je wenkbrauwen.” Meer informatie over het meten en de helm vind je op de website van de ANWB.
In de binnenkant van je helm staat de productiedatum en wanneer de helm het best vervangen kan worden. Vaak is dat na 3-5 jaar. In dit interessante artikel van Fietsweetjes lees je er meer over. Overigens is het ook verstandig om na een val je helm te vervangen.
Kijk nog even naar de binnenkant van je helm. Het keurmerk toont dat de helm aan de Europese richtlijnen voldoet. Welke keurmerken bestaan er? Voor volwassenen is dit EN 1078 en voor kinderen gaat het om EN-1080.
Helmen met een keurmerk zijn uitgebreid getest. Bij de testronde werd een klap met het hoofd tegen de grond nagebootst. Je weet bij het dragen van deze goedgekeurde helmen dat je een stevige, veilige helm draagt.
Veilig op de fiets – ook na je zestigste
Vroeg of laat krijgen we er allemaal mee te maken: een minder goed gehoor, een trager reactievermogen en een brozer lichaam. Dat betekent gelukkig niet dat je daardoor automatisch niet meer kunt fietsen. Sterker nog: door ook na je zestigste te blijven fietsen, blijf je fitter, mobieler en zelfstandiger. Als je je bewust bent van wat je kunt en waar je op moet letten, dan kun je gewoon op je fiets naar je werk blijven gaan of genieten van een relaxte fietstocht door een mooie omgeving.
Oudere fietsers hebben soms angst voor valpartijen of ongelukken. Deze angst is gegrond: de laatste jaren neemt het aantal fietsongevallen toe en worden vooral ouderen het slachtoffer. Gelukkig kun je maatregelen nemen om nog jaren veilig, comfortabel en zelfverzekerd op de fiets door te brengen.
Tips om na je zestigste veilig te fietsen
Wat voor automobilisten geldt, geldt ook voor fietsers van alle leeftijden: ken de verkeersregels! Weet waar je mag fietsen, welke andere voertuigen je tegen kunt komen en wanneer je voorrang krijgt – of juist niet. Op internet kun je gratis tests vinden om te controleren hoe het met jouw verkeerskennis is gesteld. Ken ook de wegen in jouw gebied goed en blijf op de hoogte van gewijzigde verkeerssituaties. Als je weet wat je op de weg kunt verwachten, dan raak je minder snel overweldigd door het drukke verkeer. Zo vraag je minder van je reactievermogen en twijfel niet tijdens stressvolle momenten.
Sommige medicijnen hebben invloed op je reactievermogen. Wanneer je een nieuw medicijn gaat gebruiken, lees dan goed de waarschuwing op de verpakking of in de bijsluiter. Twijfel je of je wel veilig de weg op kunt? Vraag dan je huisarts of apotheker om advies. Ook een nieuwe (varifocus)bril kan invloed hebben op je veiligheid op de weg, doordat je zicht of je perspectief anders is dan je gewend bent. Je opticien kan je informeren over de risico’s en de mogelijkheden.
Je hoofd is het kwetsbaarste deel van je lichaam. Gelukkig kun je je hoofd gemakkelijk beschermen met een fietshelm en daarmee de kans op dodelijk hersenletsel met maar liefst 70% verkleinen! Bezoek een speciaalzaak om een passende helm te vinden, die voldoet aan alle veiligheidsrichtlijnen. Er zijn meer gadgets die je helpen om veilig te fietsen. Antislippedalen voorkomen dat je voeten van de pedalen glijden. Dankzij stuurspiegels hoef je je tijdens het fietsen niet om te draaien om achterom te kijken. En kleding met reflecterende strepen maakt je ook in het donker of bij slecht weer zichtbaarder voor medeweggebruikers.
Een e-bike is een geweldig verkeersmiddel om te blijven fietsen als je conditie niet meer hetzelfde is als op je twintigste. Zo’n elektrische fiets is even wennen, als je een gewone fiets gewend bent. Schaf je een e-bike aan, neem dan de tijd om hem uitgebreid te testen en koop hem pas als je er comfortabel op kunt rijden. E-bikes met een motor die zowel het voorwiel als het achterwiel aandrijft, zijn het veiligst. Zo’n middenmotor is laag en centraal op de fiets geplaatst, waardoor het gemakkelijker is om je balans te houden. Doordat hij beide wielen aandrijft, is de kans op slippen ook het kleinst. Rij vooral niet te hard; wanneer je maximaal een kilometer of 20 per uur rijdt, beperk je de kans op valpartijen en hoef je minder hard op de rem voor kuilen in de weg of plotseling overstekende honden.
Ook als je geen liefhebber bent van elektrische fietsen kan het nuttig zijn om een bezoekje te brengen aan de fietsenwinkel of fietsenmaker. Je fietst bijvoorbeeld veiliger op een fiets met een lager zadel, zodat je gemakkelijker met je voeten bij de grond kunt als je onverwacht moet remmen. Laat ook je stuur goed afstellen, zodat je in een prettige houding zit. Voor mensen die liever geen beenzwaai maken bij het op- en afstappen, bestaan er fietsen met een lage instap. Heb je problemen met je balans? Dan is een driewielfiets een goed idee.
Blijft fietsen ondanks deze tips spannend? Troost je met de gedachte dat je lang niet de enige bent die zich weleens onzeker voelt op de fiets, en meld je aan voor een fietsopfriscursus. Deze cursussen zijn in het leven geroepen voor mensen die ook op latere leeftijd willen fietsen, maar om wat voor reden dan ook wat hulp nodig hebben. Niet alleen leer je hoe jij veilig en met plezier op de pedalen staat, je kunt ook ervaringen uitwisselen met leeftijdsgenoten die net als jij lekker lang actief willen blijven.
Samen een fietstocht maken is heel gezellig maar kan ook voor onveilige situaties zorgen. Doortrappen heeft daarom het pakket Samen Fietsen uitgewerkt, bestaat uit kaarten met veiligheidstekens en kaarten met afspraken voor in de groep. Alle met duidelijke illustraties en korte tekst en uitleg. Zoals het stopteken, samen oversteken op een kruispunt of: “Hoe handel je als iemand lek rijdt”? Neem ze gezamenlijk door en ga veilig en met veel plezier op pad.