5 mobility hubs moeten bijdragen aan energietransitie
Maastricht is één van de vijf steden in Nederland waar een mobility hub gerealiseerd gaat worden. Reizigers kunnen straks op één locatie hun auto parkeren, hun elektrische auto aan de snellader koppelen, overstappen op deelvervoer én hun pakketje ophalen.
De hubs worden door Q-Park en Shell opgezet in Amsterdam, Den Haag, Maastricht en Rotterdam en moeten bijdragen aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de steden. Begin volgend jaar wordt in het centrum van Den Haag de eerste volledige mobility hub opgezet. De combinatie aan diensten sluit niet alleen aan op de behoeften van de klant, maar ook op die van de steden om deelmobiliteit te stimuleren en de binnensteden autoluwer te maken. De locatie in Maastricht is nog niet definitief.
Behoefte aan laadfaciliteiten
Door de invoering van autoluwe gebieden en het weren van auto’s met een hoge uitstoot is er meer behoefte aan parkeerplekken, EV-laders en deelscooters in de binnensteden. Met de komst van meer elektrische voertuigen spelen Shell en Q-Park in op de ontwikkeling dat EV-eigenaren zonder eigen laadmogelijkheden andere diensten afnemen terwijl hun auto oplaadt. “Door slim te combineren met deelmobiliteit ontstaan knooppunten waarop je makkelijk kunt overstappen van de auto naar een andere vorm van mobiliteit, of andersom. Door de logistieke diensten bespaar je je een ritje naar het pakketpunt”, is het idee.
Michiel Tenge, algemeen directeur van Q-Park Nederland, voegt hieraan toe: “Onze klanten maken nieuwe keuzes in het combineren van mogelijkheden om zo gemakkelijk en efficiënt op hun bestemming te komen. Het aantal elektrische voertuigen stijgt snel. De behoefte aan meer laadfaciliteiten ondersteunen wij graag in samenwerking met een sterke partner als Shell.”
Versnelling van energietransitie
Met het ontwikkelen van de mobility hubs willen Q-Park en Shell ook de energietransitie versnellen. Uit onderzoek blijkt dat potentiële EV-rijders een goede toegang tot elektrisch laden zwaar meewegen in hun overweging om over te stappen naar elektrisch rijden. Bijna 1 op 5 heeft geen toegang tot elektrisch laden op het werk of thuis en is dus afhankelijk van publieke oplaadpunten. Jeanine Bakx, general manager van Shell Mobility in Benelux en Frankrijk, zegt: “De wereld van de mobiliteit verandert sneller dan we wellicht denken. Als er in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s worden verkocht, moeten we ons daar nu al op instellen. Dat doen we onder andere door een uitgebreid laadnetwerk te bouwen aan huis, op straat, bij winkelcentra en bij onze tankstations.”
Bron: Verkeersnet.nl

Wat is een mobility hub?
Een mobility hub faciliteert in de transitie naar schonere vervoersmiddelen. De locatie huisvest multimodale mobiliteit, schone energievoorziening, een variatie aan ondersteunende diensten en vormt tegelijkertijd het schakelpunt voor Mobility as a Service (M.A.A.S).