‘Goed Gezien’ in het Heuvelland
Boeren onderhouden een groot gedeelte van het bijzondere Zuid-Limburgse Heuvellandschap. De (grote) landbouwvoertuigen vragen extra aandacht in het verkeer. Via de LLTB-campagne ‘Goed Gezien’ laten agrariërs en andere weggebruikers aan elkaar weten en zien wat ze doen. Wat zijn de regels, waar zitten de gevaren en hoe voorkomen we onveilige situaties? Team Heuvelland zet zich in voor het beschermen van het landschap, het stimuleren van verkeersleefbaarheid voor inwoners en bezoekers en het reguleren van periodieke verkeersdrukte en -overlast en ondersteunt de campagne.
‘Goed Gezien’ is een initiatief van het Limburgse Land- en Tuinbouwbond (LLTB)-regiobestuur Zuid-Limburg. De campagne kent meerdere doelen; ten eerste, het vergroten van de veiligheid op de weg, ten tweede, het creëren en versterken van wederzijds begrip en respect en ten derde, het vergroten van de bewustwording van elkaar in het verkeer. Op dinsdag 9 augustus as. gaat de online campagne van start. Via een zestal video’s die ingaan op verkeerssituaties met ruiters, wandelaars, wielrenners, schoolgaande jeugd en automobilisten wordt aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid in het buitengebied.
(Veld)wegen delen
Alle kleine beetjes helpen zo legt LLTB-bestuurslid Rebecca Steinbusch uit: “Het wordt alsmaar drukker op de Zuid-Limburgse (veld)wegen. Hetgeen wij willen bereiken is een stuk wederzijds begrip. Veel mensen komen hier genieten van het mooie landschap. Dit wordt grotendeels onderhouden door de agrariërs die dezelfde wegen en veldwegen delen met wandelaars, fietsers en ruiters. Alles valt en staat bij het verplaatsen in elkaars positie, voldoende ruimte geven en een stukje eenvoudige vriendelijkheid. Niet zo heel moeilijk zou je zeggen. Als dit lukt dan zijn we goed op weg met z’n allen.”

Hogere versnelling
‘Goed Gezien’ is voor het eerst in 2020 in de gemeente Eijsden-Margraten van start gegaan. In 2021 is de ‘Goed Gezien’ verkeerscampagne verder uitgerold in de gemeenten Vaals, Gulpen-Wittem en Valkenburg middels een bannercampagne. Dit jaar gaat de campagne door in een hogere versnelling.
Samen met Limburg Cycling en Mountainbike Ontwikkeling Zuid-Limburg (MOZL) een campagnevideo gemaakt met medewerking van bekende Nederlanders waaronder Bart Brentjens (olympisch en wereldkampioen mountainbiken), Jan Smeets (Mister Pinkpop), Lorena Wiebes (wielrenster Team DSM) en Bram Tankink (oud-wielrenner).
Sophianum in Gulpen
Naast de nieuwe video’s zijn ook foto’s gemaakt, nieuwe campagnebanieren voor langs de weg en staat in november een groot verkeersveiligheidsevent op de rollen in samenwerking met het Sophianum college in Gulpen. De ‘Goed Gezien’ campagne is mede mogelijk gemaakt door steun van Team Heuvelland.