Netwerk van e-bike-deelstations verbindt binnenkort Parkstad met Aken
Op maandag 6 december gaat de schop de grond in voor de aanleg van vooralsnog twintig e-bike-deelstations, verspreid over heel Parkstad. Als eerste wordt het station aan de Akerstraat in Heerlen Centrum gerealiseerd. Hierna volgen nog negentien deelstations in Beekdaelen, Brunssum, Heerlen, Landgraaf, Kerkrade, Simpelveld en Voerendaal. Volgens planning staan vanaf eind maart 2022 in totaal tachtig e-bikes klaar voor iedereen die hiervan gebruik wil maken. Al deze e-bikes zijn van A-kwaliteit als het gaat om fietscomfort en actieradius.
Als onderdeel van het investeringsprogramma Regio Deal Parkstad Limburg worden er twintig Velocity e-bike-deelstations gebouwd, verspreid over heel Parkstad. Mogelijk worden er in de toekomst nog meer stations bijgebouwd. Hiermee sluit Parkstad Limburg aan op het bestaande netwerk van de ongeveer honderd stations die er al zijn in Aken en omgeving, waaronder één in Kerkrade en één in Vaals. Het netwerk vormt een aantrekkelijk, duurzaam, gezond en betaalbaar alternatief voor (grensoverschrijdend) verkeer in het hele gebied Parkstad – Aken.
De stations worden geplaatst bij OV-knooppunten waar zogenaamde mobiliteitshubs kunnen ontstaan. Hier kan van de e-bike overgestapt worden op het OV of naar een (elektrische) deelauto. Daarnaast komen er stations bij grotere instellingen zoals onder meer het Zuyderland ziekenhuis, de Brightlands Smart Services Campus, Hogeschool Zuyd en, in samenwerking met daar gevestigde ondernemingen, op bedrijventerreinen.
Voor iedereen
De e-bikes kunnen door iedereen gebruikt worden. Ook voor bijvoorbeeld een recreatieve tocht door de heuvels van Parkstad. Op dit moment wordt de app ingeregeld waarmee de e-bike gereserveerd en betaald kan worden. De kosten voor het gebruik van de e-bike bedragen straks € 1,50 per half uur. Bij een gemiddelde snelheid van twintig kilometer per uur (inclusief oponthoud bij stoplichten e.d.) kan in die tijd zo’n tien km afgelegd worden. Wie meer kilometers wil afleggen, kan ook langer gebruik maken van de e-bike. De ambitie is om het e-bike-deelsysteem op termijn uit te breiden binnen Parkstad Limburg. Ook is het de bedoeling om op te schalen naar het Heuvelland, de rest van Zuid-Limburg en andere delen van de Euregio, waardoor één e-bike deelsysteem ontstaat met aansluiting over de landsgrenzen heen. In dit kader wordt er ook samengewerkt met Zuid Limburg Bereikbaar en Visit Zuid Limburg om het e-bike deelsysteem te introduceren bij een breed publiek. Dit gebeurt met behulp van speciale acties waardoor het voor iedereen mogelijk wordt om kennis te maken met het gebruik van de e-bike deelfiets.
Goede aansluiting op het bestaand openbaar vervoer
Het in Aken ontstane Velocity Mobility is een expert op het gebied van e-bike-deelsystemen. Zij opereren vanuit het tweelanden-bedrijventerrein Avantis. Het Velocity-systeem is in Aken integraal onderdeel van het bestaande OV-netwerk. Velocity Limburg B.V. is gelieerd aan het Duitse moederbedrijf, waardoor hun kennis en ervaring meegenomen worden bij de aanleg en het beheer van het netwerk in Parkstad.
Realisatie met steun van de Regio Deal Parkstad Limburg
Via het programma Regio Deal Parkstad Limburg investeren het Rijk, de Provincie Limburg en Stadsregio Parkstad Limburg samen in de regio om de brede welvaart te verbeteren. Wezenlijk onderdeel van de aanpak via de Regio Deal is om vraag en aanbod binnen de arbeidsmarkt, ook over de grenzen heen, beter op elkaar te laten aansluiten en kansen, juist ook die zich voordoen door de grensligging, te grijpen. Bij de uitvoering wordt samengewerkt met betrokken maatschappelijke partners en het bedrijfsleven. In dit geval zijn dat vanuit Nederland Velocity Limburg B.V. en aan de Duitse kant Velocity Mobility GbmH Aachen, een aftakking van de RWTH Aken. Het project wordt ook ondersteund vanuit de Europese Unie via het zogenaamde Interreg EMR project ECON.
