Steeds meer publieke laadpunten in Maastricht
Afgelopen februari is uitvoerder Vattenfall/BAM gestart met het plaatsen van 100 publieke laadpalen in Maastricht, dat zijn bijna 200 laadpunten (stopcontacten). De nieuwe locaties zijn tot stand gekomen op basis van een participatieronde in 2021: bewoners konden via een digitale tool reageren op de voorgestelde locaties. Daarop kwamen 370 reacties binnen die deels tot nieuwe keuzes hebben geleid. En terwijl de laadpalen geplaatst worden, vond de tweede participatieronde al weer plaats. Daarop kwamen bijna 400 overwegend positieve reacties binnen die laten zien dat elektrisch rijden in opmars is. In deze ronde gaat het om ongeveer 130 publieke laadpalen, dat zijn 260 laadpunten.
Het overgrote deel van de reacties bevat een bevestiging van de voorgestelde locaties, de andere waardevolle aanvullingen en suggesties voor toekomstige locaties. De gemeente Maastricht is ingenomen met het grote aantal reacties en de positieve respons. Het doel van de gemeente is om ervoor te zorgen dat er ruim voldoende openbare oplaadmogelijkheden zijn en blijven om de groei van het aantal elekrische auto’s te faciliteren. Daarbij is hulp van de Maastrichtenaren zeer welkom.
Versnelling
De gemeente is bezig met een aanpak voor de versnelde realisatie van publieke laadpalen. In plaats van ad hoc en op aanvraag, plaatst de gemeente publieke laadpalen op plekken waar de behoefte het grootst is. Daarvoor doet de gemeente locatievoorstellen aan de inwoners. Daar gaat een secuur en tijdrovend proces aan vooraf, waarin gekeken wordt naar de ruimtelijke en technische mogelijkheden, toekomstige behoefte aan laadpalen per wijk en verwachte ontwikkelingen in de wijk. De voorstellen worden aan de inwoners voorgelegd die opmerkingen kunnen maken en alternatieve of extra locatievoorstellen kan doen. Dat gebeurt online wat snel en effectief werkt. Op die manier is er een betere balans tussen het aantal elektrische auto’s en het aantal laadpunten en komen we uiteindelijk tot de beste locatieskeuzes.
Het plaatsen van laadpalen is een continue proces, maar wel een proces dat dit jaar in een stroomversnelling zit. Vattenfall plaatst en beheert de publieke laadpalen. Naast publieke laadpalen werkt de gemeente ook aan allerlei andere vormen van laden zoals voor vrachtverkeer en snellaadstations.
Parkeren
Uiteraard worden de laadpalen niet in één keer gerealiseerd, maar verspreid over het jaar. Bovendien worden niet alle laadpunten gelijktijdig in gebruik genomen. Pas als de gemeente ziet dat het gebruik toeneemt in een wijk of vragen van eigenaren van een elektrische auto krijgt, wordt het tweede laadpunt van een e-laadpaal beschikbaar gesteld. Dit is ook om andere parkeerders in de buurt een beetje te laten wennen aan de nieuwe situatie, want de elektrische rijder heeft voorrang op de parkeerplaats met laadpunt. Er gaan in de buurt echter geen parkeeerplaatsen weg, en er komen ook geen auto’s bij.
Maastricht laadt zich op voor de toekomst
Wordt jouw volgende auto elektrisch? Heel slim, want het is zuinig, duurzaam en rijdt heerlijk.
Je elektrische auto thuis opladen is makkelijker én goedkoper dan bij een publieke laadplek. Milieu Centraal deed onderzoek naar opladen op eigen terrein, de conclusie: wie gemiddeld 12.000 kilometer per jaar elektrisch rijdt, is zo’n 350 euro voordeliger uit. De gemeente helpt bewoners en bedrijven graag op weg om zelf laadpunten te plaatsen. Thuis of op het werk laden zorgt namelijk ook voor minder druk op de schaarse openbare ruimte. Mensen die op hun eigen terrein opladen, hoeven niet te parkeren op een openbare parkeerplaats met laadpaal.
Aanbieders vergelijken? Check de MobiMarkt
Denk je zelf na over elektrisch rijden en dus laden? Kijk eens op maakdebeweging.nl Sinds kort vind je hier een ‘MobiMarkt’. Daarin bieden verschillende aanbieders producten en diensten rond elektrisch laden aan. Verder vind je hier handige informatie zoals een laadpaalkeuzehulp.