Ga direct naar het artikel
7 mei 2020

Wandelen en fietsen in de 1,5-meter-samenleving

Onze intelligente lockdown wordt versoepeld. We willen nog steeds voorkomen dat het coronavirus zich snel verspreidt, maar er is meer bewegingsvrijheid. Bewegen is goed voor iedereen. In de speech van 6 mei benadrukte premier Rutte dan ook nogmaals: “Kies waar kan voor lopen of fietsen, maar vermijd drukte” We zetten de voordelen, maar ook de vragen over risico’s van fietsen tijdens corona voor je op een rijtje.

Voordeel 1: bewegen is gezond

We werken massaal thuis, blijven zoveel mogelijk binnen en helpen anderen waar we kunnen. Maar veel binnen zitten zorgt voor veel stilzitten. En dat terwijl het juist enorm gezond is om lekker te bewegen. Iedere dag 30 minuten bewegen houdt je fit. Voor de gesloten sportscholen is fietsen een uitstekend alternatief. Bewegen kan ernstige ziekten voorkomen en verlaagt de kans op depressie. Lopen en fietsen zijn makkelijke manieren om calorieën te verbranden. Regelmatig fietsen of wandelen is een leuke manier om obesitas of diabetes type II te voorkomen. Spring dus af en toe even op die fiets en geniet van de buitenlucht.

Voordeel 2: fietsen houdt je mobiel

Door de coronamaatregelen is onze wereld een stuk kleiner geworden. Toch kunnen veel mensen hun werk niet vanuit huis uitvoeren. Kies je voor de fiets? Dan loop je weinig kans op besmetting (zeker in vergelijking tot het OV). Fietsen is juist goed voor je longen, stellen virologen vast. Ze bevelen fietsen aan, zolang je maar grote groepen vermijdt. Samen met je partner fietsen of wandelen kan wel, zolang je de richtlijnen van het RIVM volgt. Houd afstand, was je handen, hoest of nies aan de binnenkant van je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes. Ook boodschappen doen kan op de fiets. En als je iets meeneemt voor een van je kwetsbare buren, ben je extra goed bezig!

Voordeel 3: scheiding tussen werk en vrije tijd

Ga je niet meer van A naar B om te werken? Wandel of fiets dan gewoon van A naar A. Plan dit moment ’s ochtends al in. Dan voorkom je dat je te lange dagen maakt. Spring je na een dag thuis werken nog even op de fiets voor een ontspannen ritje? Of trek je je wandelschoenen aan voor een stevige wandeling? Dan is dat niet alleen goed voor je lijf, maar ook voor je geest. Want, zeker na een dag thuiswerken is het belangrijker dat je aan het einde van je werkdag even goed afstand neemt en je zinnen verzet. Veel mensen genieten daarna meer van hun vrije tijd thuis. Of werken na een lunchwandeling efficiënter in de middag.

Vragen over risico’s

Natuurlijk zijn er ook vragen over eventuele gevaren. Zo is het nog niet duidelijk of het virus kan overleven op de knop van een verkeerslicht. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat het virus niet lang buiten en in het zonlicht kan overleven. Maar hoest en drukt iemand vlak voor je op de knop? Dan is besmetting niet uitgesloten. Probeer je elleboog te gebruiken. Toch een oppervlak aangeraakt? Raak je gezicht niet aan tot je je handen hebt kunnen wassen. Een leen- of deelfiets kun je gerust gebruiken als het stuur en het zadel grondig schoongemaakt zijn. Doe dit dus zelf of vraag na of dit gedaan is.

Veilig buiten bewegen? Ja!

  • Houd 1,5 meter afstand.
  • Fiets of wandel niet in een groep.
  • Fiets niet te kort achter anderen.
  • Vermijd drukke punten.
  • Wacht bij een verkeerslicht op afstand achter (en niet naast) elkaar.
  • Neem geen risico’s die kunnen leiden tot een ongeval. Het is momenteel al druk genoeg in de ziekenhuizen.
  • Leen of gebruik alleen goed schoongemaakte (deel)fietsen.
  • Was na het fietsen goed je handen.
Elke twee weken ontvangen meer dan 15.000 abonnees, reistips, slimme mobiliteitsoplossingen en verhalen van forenzen en ondernemers die slimmer op weg gaan in Zuid-Limburg.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief