Ga direct naar het artikel

Tips voor

Fit thuis, slim eropuit

Tips om fit thuis te werken, slim eropuit te gaan

Je werkt zoveel mogelijk thuis en reist alleen als het nodig is. Dat is de actuele manier van werken en reizen. Wij helpen je met tips om dat zo slim mogelijk te doen.

1. Thuiswerktips

    • Zorg voor een goede werkplek: een goed bureau, goede stoel en goed scherm: wissel zittend werken af met staand werken. Vraag je werkgever om hulp!
    • Richt een werkplek in die je ná het werken ook goed af kunt sluiten.
    • Zorg voor een goede internetverbinding en installeer programma’s om makkelijk op afstand te werken: Teams of Zoom, Google Drive of DropBox.
    • Plan je werkzaamheden en 3 maak afspraken met collega’s over je beschikbaarheid.
    • Houdt vaste werkuren aan en neem regelmatig een pauze.
    • Kies minimaal één langer beweegmoment dat bij je past en neem het op in je planning van de dag. Voor de één werkt bewegen direct na het opstaan goed, een ander plant liever iets tijdens de lunchpauze. Weer anderen genieten van beweging voor of na het avondeten.

    Zet je momenten op onze beweegkalender en streep ouderwets af. Dan heb je aan het eind van de week wel een mooie beloning verdiend! 

    • Hou je normale ritme aan: ga op tijd naar bed, zet je wekker, eet een ontbijt, neem een douche en begin aan je dag.
    • Zorg voor een ochtendritueel. Douche, ontbijt en kleed je zoals je gewend bent.
    • Gebruik de reistijd die je eerst had als tijd om te bewegen: probeer eens ochtendgymnastiek of een buitenwandeling om fit aan je dag te beginnen. 
    • Plan je pauzes, ook tussen werkoverleg en vergaderingen! Leg bijvoorbeeld niet automatisch een uur vast voor een afspraak, maar 50 of 55 minuten. Dat geeft ruimte! 
    • Blijf bewegen, ook als je zit! Praktische tips hiervoor zijn bijvoorbeeld: strek af en toe je benen en doe wat oefeningen. Zorg ervoor dat je camera op afstand staat, zodat je nog genoeg bewegingsruimte hebt, maar toch in beeld blijft tijdens het bewegen. Er zijn genoeg oefeningen te vinden die je achter je bureaustoel kunt doen, kijk bijvoorbeeld eens op naar het filmpje op Youtube van de Wehkamp.
    • Plaats niet alles binnen handbereik, zodat je tijdens je werkdag nog moet lopen bv. naar de printer of voor een kopje koffie. Voldoende drinken is belangrijk en mooi te combineren met een (wandel)pauze.
    • Tijdens het thuiswerken kun je tussendoor best wat huishoudelijk werk doen. Stofzuigen, ramen lappen, de was ophangen en in de tuin werken vormen een prima beweegmoment. 
    • Ontspan na het werk even en ga niet meteen aan de slag met het huishouden.
    • Sluit je dag af met iets leuks. Je hebt nu geen reistijd.  Besteed die tijd nu bijvoorbeeld aan een wandeling of videobellen met een vriend(in) of oude bekende.
    • Kook iets lekkers en geniet van een heerlijke maaltijd! 
    • Ga met één collega of vriend/vriendin in de buurt een broodje halen en maak een lunchwandeling in het park.
    • Zet één digitale afspraak om in een wandel of fiets afspraak.
    • Heb je een nieuwe collega? Of wil je weer eens gezellig bijpraten met een goede collega? Plan dan een ontmoeting! Dit kan met een informele video-call of, als je dicht bij elkaar in de buurt woont, tijdens een wandelingetje. 
    • Boodschappen doen? Pak zoveel mogelijk de fiets of loop naar de winkel.

2. Slim eropuit tips

  • Woon je op wandel- of fietsafstand van je werk? Dan hebben we volgende tips voor je die je slim en duurzaam op weg helpen:

    • Maak je fiets winterklaar; denk ook aan je fietsverlichting!
    • Zorg voor regenkleding, handschoenen en een muts.
    • Probeer eens een e-bike.
    • Ken je een collega die in de buurt woont? Spreek af om samen naar het werk te wandelen of te fietsen.
    • Reis je met de bus of trein? Dan telt wandelen of fietsen naar bushalte of station ook mee in je beweegtijd! Misschien kun je een mooie omrijroute kiezen (op de terugweg). 
  • Voor alle automobilisten geldt: 

    • Controleer elke twee maanden je bandenspanning! Met de juiste bandenspanning bespaar je CO2, rijdt je zuiniger, veiliger en zorg je voor minder geluidsoverlast. 
    • Het nieuwe rijden: remmen en weer optrekken kost brandstof. Door goed vooruit te kijken in de auto, voorkom je onnodig remmen. Rol liever uit wanneer je snelheid moet minderen. Ook op tijd doorschakelen naar de volgende versnelling vermindert je brandstofverbruik. 
  • Gebruik deze tijd dan eens om voor- en nadelen van alternatieven op een rijtje te zetten. Je kan daarbij denken aan:

    • Is autodelen iets voor jou? Je kan je eigen auto verhuren of juist je auto inruilen en zelf een andere auto delen. In beide gevallen valt aardig wat geld te besparen. Bekijk de mogelijkheden op de pagina autodelen.
    • Overstappen op elektrisch rijden? Bekijk ons probeeraanbod om een elektrische auto te proberen als medewerker van een aangesloten partner. 

3. Van voornemens naar werkelijkheid 

  • Vul de online planner in en help jezelf goed en concreet op weg. Vraag je je af hoe je het kan volhouden? We hebben een paar tips voor je!

    • Begin op een goed moment; het is makkelijker om met goede voornemens aan de slag te gaan als je er ‘mentale ruimte’ voor vrij hebt.
    • Houd de drempel laag; je bereikt je doel waarschijnlijk sneller als je kleine stappen in de goede richting zet.
    • Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk. Wil je bijvoorbeeld gezonder eten? Zorg dan dat je alleen fruit of gezonde snacks in huis hebt. 
    • Voorkom excuses om niet te beginnen. Bijvoorbeeld: wil je op maandag op de fiets naar je werk? Bereid dat op zondagavond voor. Bekijk het weerbericht. Is regen verwacht? Leg dan je regenpak alvast klaar. Zijn je banden opgepompt en doet fietsverlichting het? Welke fietskleding past bij de afspraken die je maandag hebt? Enzovoort. 
    • Gun jezelf een beloning als je je doelen behaalt die week. 
    • Deel je voornemens met anderen; je zult zien dat je blij wordt van hun feedback als je goed op weg bent!
    • Zet je momenten op onze beweegkalender en streep ouderwets af. Dan heb je aan het eind van de week wel een mooie beloning verdiend! 
Banner Campagne Fit Thuis, Slim Eropuit 3
Campagnebeeld Fit Thuis Slim Eropuit 9
Houd je extra beweging bij

We hebben een beweegkalender voor je gemaakt. Daarop kun je ouderwets je beweging afstrepen. 

Campagne Goede Voornemens (6)

Wil je aan de slag met goede voornemens? Vul de online planner in en help jezelf goed en concreet op weg.

Elke twee weken ontvangen meer dan 15.000 abonnees, reistips, slimme mobiliteitsoplossingen en verhalen van forenzen en ondernemers die slimmer op weg gaan in Zuid-Limburg.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief