Ga direct naar het artikel

Vraag?

Vind snel een antwoord

Over Zuid-Limburg Bereikbaar
  • Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en de Zuid-Limburgse gemeenten. Het programma wordt mede gefinancierd door het Ministerie IenW, de provincie en gemeente Maastricht.

    Het programmabureau is opgericht in 2010 en werkte tot het najaar van 2019 onder de vlag van Maastricht Bereikbaar.

    • Zuid-Limburg Bereikbaar begeleidt werkgevers bij het in kaart brengen van de manieren waarop werknemers naar hun werk reizen.
    • We dragen bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven. We denken graag mee met ondernemers en belangenorganisaties over logistieke oplossingen die de efficiency van transport, opslag en distributie vergroten. Zo werken we ook concreet aan een emissieloze stad.
    • Samen met beheerders van infrastructuur, aannemers en overige stakeholders is Zuid-Limburg Bereikbaar aan de slag om hinder door werkzaamheden en topdagen te beperken. 
    • De afgelopen jaren is ingezet op samenwerking met diverse partners om innovatieve projecten in Zuid-Limburg te realiseren. Denk daarbij aan het continueren van Talking Traffic en het introduceren van Mobility as a Service. Beide projecten zijn onderdeel van de digitaliseringsopgave waarvoor we ook in Zuid-Limburg staan.

    Samen met vele partners werkt Zuid-Limburg Bereikbaar aan de bereikbaarheid van stad en regio. Mobiliteitsmaatregelen gaan niet alleen files tegen, ze zorgen ook voor CO2-reductie en voor een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving. Zo dragen we bij aan de ambities uit het Klimaatakkoord, de provinciale Mobiliteitsvisie en lokaal beleid. En bundelen we krachten om de Omgevingsvisie gericht mee uit te voeren. Een integrale aanpak dus.

  • Helpen om het reisgedrag van forenzen, bezoekers en goederenvervoerders  aan te passen zodat de regio Zuid-Limburg een gezond woon-, werk- en leefklimaat houdt.

  • Programmadirecteur: Louis Prompers
    Programmasecretaris: Agnes van Zaanen

    Mobiliteitsmakelaars: Rob Schaap, Miranda Pas en Joyce America
    Communicatie en persvragen: Désirée Florie

    Kijk voor een overzicht van alle medewerkers hier.

  • Zuid-Limburg Bereikbaar helpt forenzen en overige reizigers slimmer op weg. Samen met vele partners werken we aan structureel ander reis- en werkgedrag bij forenzen, bezoekers en goederenvervoerders. Voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in Zuid-Limburg organiseren wij diverse acties en bieden we producten en diensten aan om slim mee te reizen en werken.

  • Zuid-Limburg Bereikbaar helpt werkgevers, ondernemers en overheden in de regio aan mobiliteitsoplossingen. We bieden werkgevers een pakket aan maatregelen dat concreet bijdraagt aan de actuele (maatschappelijke) doelstellingen: duurzaam ondernemen en goed werkgeverschap. We helpen met een plan van aanpak en het realiseren daarvan.

  • Onder andere hoe Zuid-Limburg Bereikbaar de gedragsverandering naar structureel anders en duurzaam reisgedrag aanpakt. Kijk op https://www.zuidlimburgbereikbaar.nl/nl/aanpak/.

    Maar ook bieden wij mobiliteitsoplossingen op maat. Zie https://www.zuidlimburgbereikbaar.nl/nl/projecten-en-producten/

  • We hebben verschillende producten waarbij medewerkers van aangesloten partners of in sommige gevallen inwoners een probeerervaring op kunnen doen, zoals Ontdek de e-bike of Ontdek het OV. Kijk op www.maakdebeweging.nl/nl/ voor het overzicht.

  • Kijk op www.zuidlimburgbereikbaar.nl/nl/projecten-en-producten/ voor een overzicht met al onze producten om duurzamer en slimmer te reizen of neem contact op met een van onze mobiliteitsmakelaars voor een persoonlijk gesprek.

Ik wil meedoen aan Ontdek de e-bike
  • Iedereen die woont of werkt in Zuid-Limburg mag gratis deelnemen aan Ontdek de e-bike. We hebben een poule van 40 e-bikes met enkele speedbikes en een elektrische bakfiets. Daarnaast hebben we ook een beperkt aantal vouwfietsen tot onze beschikking (niet elektrisch).

    De probeerweek duurt één week (tenzij anders aangegeven), van donderdag tot donderdag.

    Geregeld staan er ook fietsen bij onze aangesloten partners, zodat de medewerkers vanuit hun werklocatie kunnen starten met de probeerweek.



  • Om een e-bike te reserveren, heb je een account nodig op de website van ontdek de e-bike en download je de bijbehorende app (Google Play / App Store). Nadat je een account hebt aangemaakt, kun je op de app inloggen, zie je welke fietsen beschikbaar zijn en kan je een reservering maken. In de app ga je akkoord met de algemene bruikleenvoorwaarden van de fiets. Je ontvangt een automatische mail met de bevestiging van je reservering en datum en tijdstip van het ophalen en terugbrengen.

     

  • We stimuleren wel het gebruik van de App (Google Play / App Store). Je hebt al je gegevens bij elkaar staat en kunt deze ook tonen bij het ophalen en terugbrengen van de fiets. Zo hoef je niet onnodig te printen, want je bruikleenovereenkomst toon je digitaal.
    Beschik je niet over een smartphone? Dan kun je via de website inloggen en een reservering maken of contact opnemen met Cycle Center. Zij helpen je dan bij het maken van een reservering.

  • Het centrale Uitgiftepunt is in Valkenburg: De Leeuwhof 21.

    Geregeld doen we ook acties waarbij we in Zuid-Limburg op locatie aanwezig zijn voor de uitgifte van de e-bikes. Alle lopende acties voor inwoners en forenzen van Zuid-Limburg Bereikbaar zijn te vinden op de website MaakdeBeweging.nl

    • November – april: van dinsdag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 17.00 uur
    • Mei – oktober: van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 18.00 uur 

    Kijk voor de uitgebreide openingstijden op Ontdek de e-bike

  • De fietsen staan regelmatig op locatie bij de werkgever. De werkgever informeert hierover zijn medewerkers en biedt de mogelijkheid om een fiets te reserveren. 

    Wil je zelf een geschikt moment kiezen om een (speed) e-bike te proberen, maak dan gebruik van het Centraal Uitgiftepunt.

     

  • Deelname is volledig gratis. 

  • Deelname is volledig gratis maar we vragen je wel na afloop via een enquête over hoe je de probeerweek hebt ervaren. Met deze ervaringen ons product verbeteren. Voor de overige voorwaarden raden we je aan om de bruikleenvoorwaarden en productvoorwaarden goed door te nemen, deze vind je in de App en op de website https://ontdekdeebike.nl/voorwaarden.html

  • De e-bike is verzekerd tegen schade en diefstal. Bij schade is er wel een eigen risico van € 35. Bij het opzettelijk toebrengen van schade, treedt de verzekering niet in werking. Alle kosten zijn dan voor de veroorzaker van de schade. Je leest er meer over op de website van Ontdek de e-bike en in de bruikleenvoorwaarden.

Ophalen en terugbrengen van de e-bike
  • Wanneer je een reservering maakt, krijg je een bevestigingsmail met daarin de datum en tijd voor het ophalen van de e-bike. Het ophalen van de e-bike is altijd op een donderdag na 15.00 uur. Kijk hier voor de openingstijden van Cycle Center. 

  • De probeerperiode is van donderdag tot donderdag. De gereserveerde e-bike staat voor je klaar op de ophaaldag na 15.00 uur. Eerder ophalen is niet mogelijk, omdat de e-bikes in gebruik zijn. Later ophalen kan alleen bij uitzondering in overleg met Cycle Center, dit betekent wel dat je probeerperiode korter is dan een week. 

  • Je hoeft niks mee te nemen behalve (een kopie van) je ID en de bevestiging van de reservering in de App. Laat de geaccepteerde bruikleenovereenkomst zien op de App en Cycle Center doet de rest. Beschik je niet over een smartphone dan kun je ook de ingevulde bruikleenovereenkomst uitprinten. 

  • Wanneer de probeerperiode afloopt krijg je hierover een e-mail. Je moet de e-bike terugbrengen voor donderdag 11.00 uur. 

  • Nee dit kan niet. De probeerperiodes lopen van donderdag tot donderdag. Op de dag dat jij de e-bike terug brengt, start ’s middags weer een nieuwe probeerperiode waarvoor de e-bike klaar moet staan.
    Je kunt de e-bike wel eerder terug brengen, dit betekent wel dat je probeer periode korter dan een week duurt. 

  • Mocht er onverhoopt iets gebeuren waardoor je schade hebt, dan maak je hiervan een foto en maak je een melding via de app. Is de schade zo groot dat je niet meer kan fietsen of dat het tot grotere problemen leidt? Neem dan direct contact op met onze servicedesk. Zij helpen je snel verder.

    Telefoonnummer: 085 - 73 25 666 (bereikbaar tussen 08.00 en 21.00 uur en in het weekend van 09.00 tot 21.00 uur).

Ik wil meer weten over korting op een fiets/e-bike
Contact met Ontdek de e-bike
Ik wil meedoen aan Ontdek het OV
Over het abonnement P+R Maastricht Noord
Over ontdek de e-car
  • Doet je werkgever mee, dan kun je direct je interesse bij ons kenbaar maken via de website Ontdek de e-car. Je ontvangt van ons bericht als je mee kunt doen aan Ontdek de e-car met een aanmeldlink naar het platform van GoodMoovs. Na het aanmaken van een account en daarmee het goedkeuren van de gebruiksvoorwaarden kun je kiezen wanneer en met welke elektrische auto je jouw probeerervaring wilt starten.

  • Alleen werknemers van aangesloten partners die zich hebben aangemeld voor Ontdek de e-car kunnen meedoen. Op de website vind je een overzicht met alle werkgevers.

  • De probeerperiode duurt 13 dagen, waarbinnen 2 weekenden vallen. De ophaaldag is op een vrijdag en de terugbrengdag - twee weken later - is op een donderdag. Op beide dagen is dit gepland om 15.00 uur bij zowel Janssen Kerres (Renault /Nissan) en Keram (BMW/Mini) in Heerlen en Maastricht.

  • Je betaalt een eigen bijdrage van € 75. Belangrijk om te weten is dat je een eigen risico hebt van € 250.

  • Er zijn verschillende typen elektrische auto’s. Als je inlogt op het platform van GoodMoovs zie je welke elektrische auto’s beschikbaar zijn in de door jou geselecteerde probeerperiode.

  • Bekijk de website van Ontdek de e-car voor meer informatie en een uitgebreide pagina met vragen en antwoorden. 

    Je kunt ook contact opnemen met de servicedesk van GoodMoovs via info@goodmoovs.com en tel. 085 732 56 60, bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 21.00 uur. Buiten deze tijden is dit nummer ook 24/7 bereikbaar bij een noodsituatie.

Over deelfietsen
  • Deelfietsen zijn fietsen die iedereen gratis of tegen betaling kan gebruiken. Je hebt deelfietsen met en zonder een deelfietsstation waar je de fiets ophaalt en terug brengt. De deelfiets is een ideaal vervoermiddel om de laatste kilometers van/naar het treinstation af te leggen of voor de laatste kilometers als je je auto aan de rand van de stad parkeert. Daarnaast kun je een deelfiets ook goed gebruiken om de stad te ontdekken of om je tussen verschillende locaties in de stad te verplaatsen. 

    In Limburg kennen we de OV-fiets die je op verschillende treinstations vindt. In Maastricht is er ook het deelfietssysteem van Arriva Nextbike.

  • In de App van NS zie je terug waar je OV-fietsen bij de treinstations kunt huren en of ze beschikbaar zijn op moment dat je er gebruik van wil maken. 

    De Nextbike fietsen in Maastricht vind je op 9 locaties zoals het Mosae Forum, de drie stations en Boschstraat in Sphinxkwartier.
    Via de Nextbike App zie je waar de locaties zijn en hoeveel fietsen er staan.

    Op de Slimme Kaart vind je alle informatie over de deelfietsen in Limburg terug met daarbij de beschikbaarheid van het aantal fietsen.



  • In Limburg vind je op verschillende (grotere) treinstations de OV-fiets. Je huurt de fiets tegen betaling met je OV-chipkaart en mag deze vervolgens vrij stallen tijdens je gebruik. Op einde van de dag breng je de fiets weer terug naar het station.

    In Maastricht heb je twee systemen namelijk de OV-fiets die je bij de drie stations kunt huren. Daarnaast is er het deelfietssysteem van Arriva Nextbike. Dit systeem maakt gebruik van de stations (inmiddels 9 stations doorheen de stad) waar je de fiets kan huren tegen betaling en bij elk ander deelstation mag terugbrengen in de stad.
    Het complete overzicht van alle deelfietsen vind je terug op onze Slimme Kaart op de website van MaastrichtBereikbaar.nl.

    Het huren van de OV-fiets gebeurt via je OV-chipkaart waaraan je betaalgegevens gekoppeld zijn. Staan de fietsen in een fietskluis dan open je deze ook met je OV-chipkaart. 

    Voor het huren van de Nextbike fietsen koppel je een betaalkaart zoals een creditcard aan de App, zodat de gemaakte kosten automatisch van je rekening worden geschreven. Via de App kun je een fiets openen en sluiten.

  • OV-fiets

    Voor het gebruik van een OV-fiets betaal je € 3,85 per keer, tot 24 uur. Voor langer gebruik van de OV-fiets betaal je een extra huurperiode (tot maximaal 72 uur). Na 72 uur betaal je daarbij per 24 uur een toeslag van € 5.

    Nextbike

    Een jaarabonnement kost € 60, daarmee kun je de fietsen onbeperkt gebruiken tot 30 minuten per rit. Voor elke volgende 30 minuten betaal je € 1 extra.

    Zonder abonnement kost een rit van maximaal 30 minuten € 1,50, dit betaal je via je creditcardgegevens die gekoppeld zijn aan de app.