Ga direct naar het artikel

Vraag?

Vind snel een antwoord

Over Zuid-Limburg Bereikbaar
  • Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en de Zuid-Limburgse gemeenten. Het programma wordt mede gefinancierd door het Ministerie IenW, de provincie en gemeente Maastricht.

    Het programmabureau is opgericht in 2010 en werkte tot het najaar van 2019 onder de vlag van Maastricht Bereikbaar.

    • Zuid-Limburg Bereikbaar begeleidt werkgevers bij het in kaart brengen van de manieren waarop werknemers naar hun werk reizen.
    • We dragen bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven. We denken graag mee met ondernemers en belangenorganisaties over logistieke oplossingen die de efficiency van transport, opslag en distributie vergroten. Zo werken we ook concreet aan een emissieloze stad.
    • Samen met beheerders van infrastructuur, aannemers en overige stakeholders is Zuid-Limburg Bereikbaar aan de slag om hinder door werkzaamheden en topdagen te beperken. 
    • De afgelopen jaren is ingezet op samenwerking met diverse partners om innovatieve projecten in Zuid-Limburg te realiseren. Denk daarbij aan het continueren van Talking Traffic en het introduceren van Mobility as a Service. Beide projecten zijn onderdeel van de digitaliseringsopgave waarvoor we ook in Zuid-Limburg staan.

    Samen met vele partners werkt Zuid-Limburg Bereikbaar aan de bereikbaarheid van stad en regio. Mobiliteitsmaatregelen gaan niet alleen files tegen, ze zorgen ook voor CO2-reductie en voor een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving. Zo dragen we bij aan de ambities uit het Klimaatakkoord, de provinciale Mobiliteitsvisie en lokaal beleid. En bundelen we krachten om de Omgevingsvisie gericht mee uit te voeren. Een integrale aanpak dus.

  • Helpen om het reisgedrag van forenzen, bezoekers en goederenvervoerders  aan te passen zodat de regio Zuid-Limburg een gezond woon-, werk- en leefklimaat houdt.

  • Programmadirecteur: Louis Prompers
    Programmasecretaris: Agnes van Zaanen

    Mobiliteitsmakelaars: Rob Schaap, Bernice Reijnders, Pascale Plusquin en Rosy Meulendijks  
    Communicatie en persvragen: Désirée Florie

    Kijk voor een overzicht van alle medewerkers hier.

  • Zuid-Limburg Bereikbaar helpt forenzen en overige reizigers slimmer op weg. Samen met vele partners werken we aan structureel ander reis- en werkgedrag bij forenzen, bezoekers en goederenvervoerders. Voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in Zuid-Limburg organiseren wij diverse acties en bieden we producten en diensten aan om slim mee te reizen en werken.

  • Zuid-Limburg Bereikbaar helpt werkgevers, ondernemers en overheden in de regio aan mobiliteitsoplossingen. We bieden werkgevers een pakket aan maatregelen dat concreet bijdraagt aan de actuele (maatschappelijke) doelstellingen: duurzaam ondernemen en goed werkgeverschap. We helpen met een plan van aanpak en het realiseren daarvan.

  • Onder andere hoe Zuid-Limburg Bereikbaar de gedragsverandering naar structureel anders en duurzaam reisgedrag aanpakt. Kijk op https://www.zuidlimburgbereikbaar.nl/nl/aanpak/.

    Maar ook bieden wij mobiliteitsoplossingen op maat. Zie https://www.zuidlimburgbereikbaar.nl/nl/onze-producten

  • We hebben verschillende producten waarbij medewerkers van aangesloten partners of in sommige gevallen inwoners een probeerervaring op kunnen doen, zoals Ontdek de e-bike of Ontdek het OV. Kijk op www.maakdebeweging.nl voor het overzicht.

  • Kijk op onze Producten en Dienstenpagina voor een overzicht met al onze producten om duurzamer en slimmer te reizen of neem contact op met een van onze mobiliteitsmakelaars voor een persoonlijk gesprek.

Over het abonnement P+R Maastricht Noord
Over deelfietsen
  • Deelfietsen zijn fietsen die iedereen gratis of tegen betaling kan gebruiken. Je hebt deelfietsen met en zonder een deelfietsstation waar je de fiets ophaalt en terug brengt. De deelfiets is een ideaal vervoermiddel om de laatste kilometers van/naar het treinstation af te leggen of voor de laatste kilometers als je je auto aan de rand van de stad parkeert. Daarnaast kun je een deelfiets ook goed gebruiken om de stad te ontdekken of om je tussen verschillende locaties in de stad te verplaatsen. 

    In Limburg kennen we de OV-fiets die je op verschillende treinstations vindt. In Maastricht is er ook het deelfietssysteem van Arriva.

  • In de App van NS zie je terug waar je OV-fietsen bij de treinstations kunt huren en of ze beschikbaar zijn op moment dat je er gebruik van wil maken. 

    De Arriva fietsen in Maastricht vind je op meer dan 10 locaties zoals het Mosae Forum, de drie stations en Boschstraat in Sphinxkwartier.
    Via de website van Arriva zie je waar de locaties zijn en hoeveel fietsen er staan.

    Op de Slimme Kaart vind je alle informatie over de deelfietsen in Limburg terug met daarbij de beschikbaarheid van het aantal fietsen.



  • In Limburg vind je op verschillende (grotere) treinstations de OV-fiets. Je huurt de fiets tegen betaling met je OV-chipkaart en mag deze vervolgens vrij stallen tijdens je gebruik. Op einde van de dag breng je de fiets weer terug naar het station.

    In Maastricht heb je twee systemen namelijk de OV-fiets die je bij de drie stations kunt huren. Daarnaast is er het deelfietssysteem van Arriva. Dit systeem maakt gebruik van de stations (inmiddels 10 stations doorheen de stad) waar je de fiets kan huren tegen betaling en bij elk ander deelstation mag terugbrengen in de stad.
    Het complete overzicht van alle deelfietsen vind je terug op onze Slimme Kaart.

    Het huren van de OV-fiets gebeurt via je OV-chipkaart waaraan je betaalgegevens gekoppeld zijn. Staan de fietsen in een fietskluis dan open je deze ook met je OV-chipkaart. 

    Voor het huren van de Arriva fietsen koppel je een betaalkaart zoals een creditcard aan de Hello Bike App, zodat de gemaakte kosten automatisch van je rekening worden geschreven. Via de App kun je een fiets openen en sluiten.

  • OV-fiets

    Voor het gebruik van een OV-fiets betaal je € 3,85 per keer, tot 24 uur. Voor langer gebruik van de OV-fiets betaal je een extra huurperiode (tot maximaal 72 uur). Na 72 uur betaal je daarbij per 24 uur een toeslag van € 5.

    Arriva

    De deelfiets kan gebruikt worden worden met de Hello-Bike app. Op de fiets zit een QR-code die verwijst naar deze app in de Google Play of App Store. Na het registeren huur je gemakkelijk een deelfiets die geopend wordt via een bluetooth slot. De gebruiker betaalt voor de duur van het gebruik. Zodra de fiets terug wordt geplaatst in een officiële deelfietsstalling, stopt de betaling. Je fietst al vanaf € 1,00 voor de eerste 20 minuten.  

Fit thuis, slim eropuit
    1. Vul vóór 18 december de online planner in en maak zo je goede voornemens kenbaar. Inspireer anderen door jouw voornemen te delen via je social media kanaal. 
    2. Maak het jezelf makkelijk met een van onze hulpmiddelen of een probeeractie. 
    3. Vertel ons hoe het gaat. Deel vóór 11 januari je ervaring met ons, dan maak je automatisch kans op een e-bike. Als je de online planner hebt ingevuld, krijg je van ons vanzelf een mailtje met het verzoek om je verhaal te delen.
      Tussentijds kun je ook updates via social met ons delen, gebruik daarbij de #-tags met #Fitthuis #Slimeropuit en tag Zuid-Limburg Bereikbaar zodat wij ook zien hoe goed je bezig bent.
    4. De jury buigt zich over de inzendingen en beslist wie de hoofdprijs wint. In de week van 18 januari maken we de winnaar bekend.
    • De hoofdprijs is een e-bike of fiets naar keuze t.w.v. €2.500,- (incl. 1 slot, 1 fietshelm, 1 fietstas en 1 jaar verzekering) verkrijgbaar bij een van de aangesloten rijwielhandelaren

    • Alle mensen die hun ambitie uitvoeren maken kans op een leuke prijs. Bekijk hier het overzicht van de prijzen en het cadeautje voor de eerste 100 deelnemers.

      • 25 x cadeaubon van Bever t.w.v. € 25
      • 25x cadeaubon van Decathlon t.w.v. € 25
      • 25x cadeaubon van Media Markt t.w.v. € 25
      • 25x cadeaubon van Local7 t.w.v. € 25
      • De eerste 100 deelnemers krijgen een gratis Dopper fles 
  • In de week van 18 januari maken we de winnaar van de hoofdprijs bekend. De winnaar wordt aangewezen door een deskundige jury. Vanaf 11 januari 2021 buigen zij zich over de inzendingen. De volgende punten tellen mee: 

    1. Je inzending: hoe concreet is je voornemen?  
      • Fit Thuis: je voornemen helpt jou om fit te blijven in je (tijdelijke) thuiswerksituatie. Hoeveel minuten ga je extra bewegen? Zowel oefeningen thuis als lopen of wandelen in de buurt tellen mee. 
      • Slim eropuit: je gaat slim en duurzaam van en naar je werk te reizen.Wat is de impact van je voornemen op het milieu? Hoeveel CO2-uitstoot ga je besparen per rit en hoe vaak laat je de auto staan? 
    2. De overtuiging in je plan van aanpak; hoe ga jij je eigen voornemen ook realiseren? Schakel je hulplijnen in? Laat dan een familielid, vriend, goede buur je inzending ondersteunen! 
    3. Originaliteit en diversiteit in beweeg- dan wel vervoerswijzen. 
    4. Voorbeeldfunctie: je inzending is natuurlijk ingevuld op MaakdeBeweging.nl. Deel je je voornemen op je eigen sociale media kanalen? Dan kan de jury de positieve impact op anderen meewegen.
    5. Safety first: alleen inzendingen waaruit blijkt dat corona-maatregelen en andere veiligheidsnormen (veilig verkeer / veilig sporten) gegarandeerd zijn, dingen mee naar de prijzen. 

    We geven als werknemers van Zuid-Limburg Bereikbaar graag het goede voorbeeld., Want ongetwijfeld kunnen wij ook wij ons gedrag verder verbeteren om 'Fit thuis' te werken en 'Slim eropuit' te gaan. Naar de prijzen dingen we echter niet mee, die gaan naar inzenders die niet bij Zuid-Limburg Bereikbaar werken. 

    1. Voorzitter jury: Gert-Jan Krabbendam wethouder Klimaat en energie, Ruimtelijke ontwikkeling en Mobiliteit Gert-Jan Krabbendam is tevens voorzitter van Stuurgroep Zuid-Limburg Bereikbaar.
      Voor zijn persoonlijke vervoer geeft hij de voorkeur aan de fiets. Tijdens de coronamaatregelen maakt Gert-Jan Krabbendam tijd vrij voor thuiswerkrondjes en blijft hij ‘Fit thuis’. Duurzaamheid zal zeker meetellen in het jury-oordeel van de voorzitter.     
    2. Lekker, gezond eten en genoeg beweging, daar krijgt Ellis Visser positieve energie van. De heerlijke recepten op haar website healthtastic.nl helpen anderen gezonder te eten en leven. Ellis gelooft in afspraken maken met jezelf. “Daarmee daag ik mezelf uit en is het vanzelfsprekend dat ik de fiets pak in plaats van de auto en geen koekje maar een appel. In mijn pauzes wandel ik door het park. Dan loop ik vaak via mijn moestuin achter mijn huis terug. Natuurlijk met verse groenten of kruiden onder mijn arm voor de lunch of het avondeten. Een perfecte combinatie tussen ontspanning, beweging en gezond eten!”
    3. Inèz Delsing: “Als communicatie- en programma assistent bij Stadsregio Parkstad Limburg ben ik altijd in de weer met mooie beelden uit de regio. Buiten geniet ik daar ook live van. Af en toe op de fiets naar het werk, maar ook wandelend of met hardloopschoenen aan. In de auto rijd ik volgens de technieken uit de cursus ‘Het nieuwe rijden’. Beter voor het milieu en dat geeft een goed gevoel. Wat je graag doet, hou je makkelijker vol. Plezier ontdekken in de nieuwe voornemens ga ik positief mee laten wegen als jurylid.”



Thuiswerktips
    • Zorg voor een goede werkplek: een goed bureau, goede stoel en goed scherm: wissel zittend werken af met staand werken. Vraag je werkgever om hulp!
    • Richt een werkplek in die je ná het werken ook goed af kunt sluiten.
    • Zorg voor een goede internetverbinding en installeer programma’s om makkelijk op afstand te werken: Teams of Zoom, Google Drive of DropBox.
    • Plan je werkzaamheden en 3 maak afspraken met collega’s over je beschikbaarheid.
    • Houdt vaste werkuren aan en neem regelmatig een pauze.
    • Kies minimaal één langer beweegmoment dat bij je past en neem het op in je planning van de dag. Voor de één werkt bewegen direct na het opstaan goed, een ander plant liever iets tijdens de lunchpauze. Weer anderen genieten van beweging voor of na het avondeten.

    Zet je momenten op onze beweegkalender en streep ouderwets af. Dan heb je aan het eind van de week wel een mooie beloning verdiend! 

    • Hou je normale ritme aan: ga op tijd naar bed, zet je wekker, eet een ontbijt, neem een douche en begin aan je dag.
    • Zorg voor een ochtendritueel. Douche, ontbijt en kleed je zoals je gewend bent.
    • Gebruik de reistijd die je eerst had als tijd om te bewegen: probeer eens ochtendgymnastiek of een buitenwandeling om fit aan je dag te beginnen. 
    • Plan je pauzes, ook tussen werkoverleg en vergaderingen! Leg bijvoorbeeld niet automatisch een uur vast voor een afspraak, maar 50 of 55 minuten. Dat geeft ruimte! 
    • Blijf bewegen, ook als je zit! Praktische tips hiervoor zijn bijvoorbeeld: strek af en toe je benen en doe wat oefeningen. Zorg ervoor dat je camera op afstand staat, zodat je nog genoeg bewegingsruimte hebt, maar toch in beeld blijft tijdens het bewegen. Er zijn genoeg oefeningen te vinden die je achter je bureaustoel kunt doen, kijk bijvoorbeeld eens op naar het filmpje op Youtube van de Wehkamp.
    • Plaats niet alles binnen handbereik, zodat je tijdens je werkdag nog moet lopen bv. naar de printer of voor een kopje koffie. Voldoende drinken is belangrijk en mooi te combineren met een (wandel)pauze.
    • Tijdens het thuiswerken kun je tussendoor best wat huishoudelijk werk doen. Stofzuigen, ramen lappen, de was ophangen en in de tuin werken vormen een prima beweegmoment. 
    • Ontspan na het werk even en ga niet meteen aan de slag met het huishouden.
    • Sluit je dag af met iets leuks. Je hebt nu geen reistijd.  Besteed die tijd nu bijvoorbeeld aan een wandeling of videobellen met een vriend(in) of oude bekende.
    • Kook iets lekkers en geniet van een heerlijke maaltijd! 
    • Ga met één collega of vriend/vriendin in de buurt een broodje halen en maak een lunchwandeling in het park.
    • Zet één digitale afspraak om in een wandel of fiets afspraak.
    • Heb je een nieuwe collega? Of wil je weer eens gezellig bijpraten met een goede collega? Plan dan een ontmoeting! Dit kan met een informele video-call of, als je dicht bij elkaar in de buurt woont, tijdens een wandelingetje. 
    • Boodschappen doen? Pak zoveel mogelijk de fiets of loop naar de winkel.
Slim eropuit tips
  • Woon je op wandel- of fietsafstand van je werk? Dan hebben we volgende tips voor je die je slim en duurzaam op weg helpen:

    • Maak je fiets winterklaar; denk ook aan je fietsverlichting!
    • Zorg voor regenkleding, handschoenen en een muts.
    • Probeer eens een e-bike.
    • Ken je een collega die in de buurt woont? Spreek af om samen naar het werk te wandelen of te fietsen.
    • Reis je met de bus of trein? Dan telt wandelen of fietsen naar bushalte of station ook mee in je beweegtijd! Misschien kun je een mooie omrijroute kiezen (op de terugweg). 
  • Voor alle automobilisten geldt: 

    • Controleer elke twee maanden je bandenspanning! Met de juiste bandenspanning bespaar je CO2, rijdt je zuiniger, veiliger en zorg je voor minder geluidsoverlast. 
    • Het nieuwe rijden: remmen en weer optrekken kost brandstof. Door goed vooruit te kijken in de auto, voorkom je onnodig remmen. Rol liever uit wanneer je snelheid moet minderen. Ook op tijd doorschakelen naar de volgende versnelling vermindert je brandstofverbruik. 
  • Gebruik deze tijd dan eens om voor- en nadelen van alternatieven op een rijtje te zetten. Je kan daarbij denken aan:

    • Is autodelen iets voor jou? Je kan je eigen auto verhuren of juist je auto inruilen en zelf een andere auto delen. In beide gevallen valt aardig wat geld te besparen. Bekijk de mogelijkheden op de pagina autodelen.
    • Overstappen op elektrisch rijden? Bekijk ons probeeraanbod om een elektrische auto te proberen als medewerker van een aangesloten partner. 
Van voornemens naar werkelijkheid
  • Vul de online planner in en help jezelf goed en concreet op weg. Vraag je je af hoe je het kan volhouden? We hebben een paar tips voor je!

    • Begin op een goed moment; het is makkelijker om met goede voornemens aan de slag te gaan als je er ‘mentale ruimte’ voor vrij hebt.
    • Houd de drempel laag; je bereikt je doel waarschijnlijk sneller als je kleine stappen in de goede richting zet.
    • Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk. Wil je bijvoorbeeld gezonder eten? Zorg dan dat je alleen fruit of gezonde snacks in huis hebt. 
    • Voorkom excuses om niet te beginnen. Bijvoorbeeld: wil je op maandag op de fiets naar je werk? Bereid dat op zondagavond voor. Bekijk het weerbericht. Is regen verwacht? Leg dan je regenpak alvast klaar. Zijn je banden opgepompt en doet fietsverlichting het? Welke fietskleding past bij de afspraken die je maandag hebt? Enzovoort. 
    • Gun jezelf een beloning als je je doelen behaalt die week. 
    • Deel je voornemens met anderen; je zult zien dat je blij wordt van hun feedback als je goed op weg bent!
    • Zet je momenten op onze beweegkalender en streep ouderwets af. Dan heb je aan het eind van de week wel een mooie beloning verdiend!